شواهد جدید نشان می دهد که باکتری های روده می توانند برای رشد عصبی کودکان پسر حیاتی باشند

29ژوئن 2021- یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که مهارت های کلامی و شناختی در کودکان پسر با انواع خاصی از باکتری های روده می تواند بهبود یابد.

تیمی از محققان کانادایی دریافتند که نوزادان پسر با مقدار زیادی از باکتروئیدها([1]Bacteroidetes) در روده خود به احتمال زیاد در آینده روند تفکر بهتر و توانایی کلامی بیشتری خواهند داشت.

نتایج این تحقیق تنها حاصل بررسی نوزادان پسر است، زیرا پیشرفت پروسه ی تفکر و توانایی کلامی دختران با سرعت متفاوتی از پسران صورت می گیرد.

پروفسور آنیتا کوزیرسکی، از دانشگاه آلبرتا، گفت: مطالعات قبلی به خوبی نشان داده اند که کودکان دختر نمرات بیشتری (در سنین پایین)، به ویژه در زمینه شناخت و توانایی کلامی کسب می کنند.اما، وقتی ترکیب میکروبی روده را بررسی کردیم، ما در میان نوزادان پسر یک ارتباط آشکار را بینBacteroidetes  و نمرات بهبود یافته در فرایند تفکر و توانایی بیان مشاهده کردیم.

وی افزود: تفاوت بین میکروبیوتای روده در زن و مرد بسیار نامحسوس است، اما ما بر اساس داده های مطالعه ی کوهورت  CHILDمی دانستیم که بیشتر احتمال دارد که در میکروبیوم دختران در سنین پایین این باکتروئیدها وجود داشته باشند.بنابراین، شاید بیشتر دختران تعداد کافی از باکتروئیدها را دارند و به همین دلیل نمرات آنها نسبت به پسران بالاتر است.

محققان، باکتری های 400 کودک را تجزیه و تحلیل کردند و توانایی عصبی آنها را ارزیابی نمودند. سه گروه از باکتری های مشابه در نمونه های مدفوع کودکان کشف شدند.بر اساس این یافته ها، رشد عصبی پیشرفته در بین کودکان پسری که تعداد زیادی از باکتروئیدها را در باکتری های روده ی خود داشتند بسیار بیشتر از پسرانی بود که فاقد آنها بودند.

باکتروئیدها، متابولیت های کمیابی به نام اسفنگولیپیدها را تولید می کنند که برای توسعه سلول های عصبی در مغز بسیار مهم هستند.

پروفسور کوزیرسکی، گفت: منطقی است که اگر تعداد بیشتری از این میکروب ها را داشته باشید که اسفنگولیپیدهای بیشتری را تولید می کنند، شکل گیری ارتباطات عصبی در مغز شما باید بهبود یابد و در نتیجه نمرات توانایی های شناختی و زبانی شما، بهبود می یابند.

مشخص شد که باکتروئیدها در بین کودکانی که از طریق سزارین متولد شده اند، کمتر هستند.

تصور می شود که تغذیه با شیر مادر، مصرف غذاهای غنی از فیبر، داشتن سگ و قرار گرفتن مکرر در طبیعت از عوامل مفید برای شکل دهی میکروبیوم روده در کودکان است.

به گفته ی محققان، تجزیه و تحلیل باکتری های روده راهی موثر برای تشخیص شرایط رشد عصبی در کودکان است.

پروفسور کوزیرسکی، گفت: در طول یک تا دو سال اول زندگی، مغز شما بسیار قابل انعطاف است. اکنون ما ارتباطی بین شکل پذیری و انعطاف پذیری مغز و میکروبیوتای روده مشاهده نمودیم و فکر می کنم که این موضوع بسیار مهم است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/jul/gut-bacteria-can-be-vital-for-neurodevelopment-among-young-boys-new-evidence-identifies.html

 



[1] Bacteroidetes از سه گروه بزرگ از باکتریهای گرم منفی، بدون اسپور، بی هوازی یا هوازی و میله ای شکل تشکیل شده است، که به طور گسترده در محیط، از جمله در خاک، رسوبات و آب دریا و همچنین در آبهای مختلف، روده و روی پوست حیوانات وجود دارند.